Jeg ved godt, at når man lever i en ”unaturlig” moderne verden, kan det være svært at følge den naturlige cyklus og din døgnrytme. Et eksempel på det er, at vi har opfundet lys gennem en pære – det gør, at vores krop kommer ud af den naturlige balance, da vi ikke får den samme mængde mørke, som vores forfædre gjorde for længe siden.

 

De fik lys, når solen stod op og levede i mørke, når den gik ned igen – de levede derfor med jordens naturlige cyklus. Der er dog mange ting, du kan gøre i din hverdag for at leve efter den naturlige døgnrytme – uden at det behøver at være perfekt og fanatisk. Bare små ting i hverdagen kan føre din sundhed og sexlyst langt.

 

Alle jordens planter, dyr og mennesker har et system til at skelne mellem lys og mørke, det hjælper os med at finde ud af, hvor på kloden vi befinder os, hvilken årstid det er, hvad tid på døgnet det er, og hvornår dagen skifter. Alt det indretter din krop sig efter. Vi har lysfølsomme celler i øjnene, på huden og endda i knogler og blod. Lyspåvirkningen styrer vores døgnrytme, og en stor del af kroppens funktioner følger den her rytme, fx vores cyklus som kvinder. Det gør også, at dit testosteronniveau er højest om morgenen og lavest sidst på eftermiddagen. Derfor er det faktisk bedst at træne om morgenen, og så forklarer det også, hvorfor så mange har mest lyst til sex om morgenen 😉

 

Døgnrytmen er altså med til at holde din hjerne og krop i harmoni med naturen – og det er afgørende for din sundhed! Lys og mørke tænder og slukker for hormonproduktionen, aktiverer dit immunsystem og bestemmer, hvornår de forskellige neutransmitter skal udskilles. Hormonet kortisol skal være højest om morgenen ved hjælp af dagslys. Det får du ved direkte sollys som det første om morgenen. Vi har desuden også brug for sollys i dagtimerne for at kunne udskille de rette mængder melatonin om aftenen. Dette fremmes ved at se solnedgangen (orangelys) og ved at være i helt mørke.

 

 

Jeg oplever dog typisk en omvendt døgnrytme hos mine klienter. Den omvendte døgnrytme har en negativ effekt, da den medfører forhøjet kortisol niveauer, altså forhøjet stresshormoner. Det påvirker alle dine kønshormoner, din metabolisme, din sexlyst, din hud, dit humør, dit immunforsvar osv. Derfor er det en god idé at indføre gode vaner i din hverdag, som stabiliserer din døgnrytme.

Døgnrytme er faktisk altid det første, jeg arbejder med, når jeg har en ny klient. Det skyldes, at hvis du ikke sover ordenligt, og ikke får nok sollys om dagen, så har det en stor negativ påvirkning. Så selvom du f.eks. spiser rigtig sundt, er det ikke nok til at rette op på den negative påvirkning.

  • Vidste du, at dit immunsystem og dine tarmbakterier også har brug for skiftet mellem lys og mørke for at fungere optimalt? Og hvis der er rod i tarmbakterierne, så har man større risiko for depression, hormonubalancer og så mister man selvfølgelig også sin sexlyst.

 

Jeg har dog nogle gode råd til, hvordan du kan få balance i din døgnrytme, og jeg kan tage udgangspunkt i de ting, jeg selv gør:

 

  • Noget af det første jeg gør om morgenen, når jeg vågner er, at gå uden for og kigge direkte mod solen. Jeg har bare fødder mod jorden og sætter mig typisk ned og hører en visualisering samtidig – det kan jeg godt lide. Det gør jeg ca. 15 min til en halv time hver morgen. Om sommeren gør jeg det så meget uden tøj, som byen nu tillader 😉 Det skyldes, som tidligere beskrevet, at du har lysfølsomme celler på din hud. En anden mulighed er at stikke hovedet ud af dit vindue og få solen i øjnene. Det giver nemlig også den gode kortisol stigning.

 

  • Jeg prøver så vidt muligt altid at gå en tur i naturen om eftermiddagen og få dagslys efter arbejde.

 

  • Jeg elsker at se solnedgangen, hvis det ikke er muligt, så tænder jeg for et orangelys fra omkring kl. 16. Jeg bruger briller, der tager det hvide lys fra skærme, tænder stearinlys osv. Nu ved jeg godt, at det er lidt anderledes her om sommeren, hvornår solen går ned.

 

  • Jeg slukker alt elektronisk udstyr mindst en time før sengetid, og bruger denne time på at komme ned i tempo. Jeg skriver i min taknemmelighedsdagbog, tager et varmt bad, drikker magnesiumvand, mediterer eller andet. Rydder ligesom op i mig selv, så forstyrrende tanker og andet ikke holder mig vågen.

 

 

Det var en kort gennemgang af, hvad jeg gør. Jeg holder selvfølgelig ikke det her 100 procent, da jeg også har et socialt liv, men forsøger i min hverdag, når jeg er hjemme at få kontakt til naturen og dens døgnrytme, som vi er en del af. Jeg ser det som en del af et sundt liv.

 

Kærligst Christine Kjær