Det er vigtigt, at vi kvinder lærer vores cyklus at kende, og hvordan vi skal behandle os selv i de forskellige perioder og hvis du skal få en optimal sexlyst, dit gode helbred og den energi, du drømmer om, må du lære din krops signaler at kende for at komme i balance.

 

”Vi tror, at hvis vores krop performer perfekt hver dag, så har vi nået målet. Men det er imod vores kvindelige natur, da vi skal være i balance med vores cyklus. Når du er i balance med den, vil du også have et helt andet overskud, når energien er der” – Christine Kjær

 

Så hvad kan du gøre?

Jeg vil kort gennemgå de forskellige faser i din cyklus, så du får en forståelse af, hvordan din lyst ser ud i de forskellige faser – og vigtigst, hvordan du kan optimere dig selv gennem mad og øvelser.

 

De 4 faser:

 

Follikulære fase 7–10 dage:

  • Her giver hypothalamus signaler til din hypofyse (som begge er kontrolcentrerne for vores hormoner i hjernen) om at sende follikelstimulerende hormoner, ofte forkortet til FSH, hvis funktion er at sende signal til dine ovarier (æggelæder) og gøre dem klar til at frigøre et nyt æg.
  • Hvis dine hormoner er i balance, vil du typisk føle, at din energi stille og roligt vil blive højere.
  • De tre vigtigste hormoner, der er knyttet til sexlyst og energi, er lave i den her fase; østrogen, progesterone og testosterone. Så det betyder, at din sexlyst også vil være lidt lav her.
  • Det er vigtigt i denne fase at have fokus på forspil – kramme, nusse, kysse, behandle dig selv kærligt, tage lange varme bade og gøre ting du nyder. Det vil hjælpe dine hormoner, da det sætter gang i nydelseshormonet oxytocin, der er med til at understøtte dine andre hormoner videre i din cyklus. Det giver dig meget mere energi og sexlyst – ja tak !
  • Og her, skal du undersøtte hele systemet med en god hormonboostende kost, i sær friske og fermenteret grøntsage, og gode proteiner er godt.

 

Ægløsningsfasen 3–4 dage:

  • I ægløsningsfasen stiger FSH (follikelstimulerende hormone) og LG (Luteiniserende hormone, Sammen med FSH sørger hormonet for normal reproduktiv funktion) som stimulerer ægløsningen.
  • Her stiger dine østrogener, og din testeron stiger hurtigt og falder så igen ved ægløsningen.
  • Her er det naturligt at få cravings efter noget specielt at spise. Det kan derfor være en god idé at spise lidt ekstra sunde kulhydrater, som quinoa, søde kartofler og raw chokolade – maden skal stadig være hormonvenlig.
  • I den her periode er du mest fertil, og fordi dine hormoner østrogen og testosteron har været oppe, så vil du også føle dig meget sexlysten, og din energi vil være på toppen. Den her tid er god til passioneret, intens og fysisk sex. Så nyd det 😉

 

Lutealfasen 10–14 dage:

  • Nu bliver der sendt signaler til hypofysen (kontrolcenter i hjernen) om at holde op med at sende follikelstimulernedeormoner (FSH) ud. Østrogen og progesteron øges langsomt og falder i slutningen, derefter øges testosteron i slutningen af denne fase.
  • I denne fase kan du opleve at få PMS symptomer, hvis dine hormoner ikke er i balance. Ligesom du også kan blive meget følsom og lidt indadvendt. Det er okay at tage den med ro i slutningen af denne fase ved f.eks. at dyrke yoga, gå ture og se gode film. Hvis dine hormoner er i balance, så udnyt den energi, du stadig har i starten af fasen. Her kan det være godt med noget god styrketræning med f.eks. kettlebells.
  • Det er godt at spise masser af fødevarer med højt indhold af B-vitaminer, magnesium, calcium og fiber – det vil støtte denne fase og dine hormoner godt. Det kan være f.eks. bladgrønt, kikærter, valnødder, æg, fisk osv.
  • Du føler dig stadig klar til sex, men det kræver lidt mere nus og stimulation for at opnå orgasme. Det kan også være meget stimulerende at lege med og mærke dig selv i denne fase. Det er ekstra vigtigt at få talt om følelser og få åbnet op, da det booster oxytocinen (kærlighedshormonet), som i sidste ende vil give dig mere seksuel nydelse.

 

Menstruationen 3–7 dage:

  • Østrogenerne øges først og falder dernæst og stimulerer din hypothalamus (kontrolcenter) til at gøre klar til en ny cyklus.
  • Nu skal du slappe af, få din søvn (8 timer) og dyrke blid motion – det er vigtigt de 2-3 første dage af menstruationen.
  • Under din menstruation er din krop involveret i en intens proces, derfor er støttende næring vigtig. Spis derfor gode varmende retter og en masse zink (græskarkerner, fisk og skalddyr). Det kan også være godt for dig at få sunde proteiner som chlorella, spirulina, hampefrø, bipollen, kylling osv.
  • Det er meget forskelligt, om du har lyst til sex, mange har ikke, og det kan faktisk være en god idé, de første 1–3 dage af din menstruation lige at holde en pause fra sex og fokusere på dig selv. Gør nogle gode ting, som du nyder, det kan være et fodbad, dejlige ture i naturen, god raw chokolade og boost dig selv med hygge. Det kan få lysten og energien fuldt tilbage, hvis du tager dig den pause.

 

Hvis du understøtter din krop gennem dine forskellige faser, vil du mærke, hvordan det hele bliver meget lettere at komme igennem, og hvordan din sexlyst og energi hurtigere kommer tilbage med et boost, som er så skønt.

 

En lille sjov video, der forklar vores cyklus på 2 min:

Kærligst Christine Kjær

 

Har du lavt sexlyst eller noget som står i vejen for din sexlyst f.eks. lav energi, PMS, PCO, endomentriose, træthed eller har du flere spørgsmål, så er du altid velkommen til at kontakte mig eller booke en tid.
Det er aldrig for sent at få det liv og den krop, du drømmer om.